wat gebeurt er als je een raar kuchje hebt?

Ik heb nu al 3 dagen last van hevige hoestbuien.
Soms als ik hoest klinkt het heel raar in mijn keel alsof mijn stembanden verdraaien.

Wat is de naam hiervan en wat betekent het precies.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Ritsuka
11 jaar geleden
Kunnen wij niet bepalen, wacht het nog even af en ga dan naar de huisarts
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga toch naar een dokter inderdaad. Het kan wel kinkhoest zijn for all I know.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rook je? Dan heb je de oorzaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik rook zelden

Het beste antwoord

Dit klinkt als een droge hoest, ook wel niet productieve hoest of prikkelhoest genoemd.
Het wordt veroorzaakt door een prikkel in het slijmvlies, door bij roken, stof of infectie, er wordt dan GEEN slijm bij opgehoest.
Je kunt dit verhelpen door op een dropje te zuigen, een lepel honing te nemen, of een verzachtend siroopje te nemen, ook kan het helpen, bij de hoestbuien 's nachts, om een extra kussen onder je hoofd te leggen.

Bij een productieve hoest wordt er wel slijm opgehoest, daar hoef je niets aan te doen, het is juist goed als het slijm loskomt. Als je het slijm moeilijk opgehoest krijgt, dan kun je het slijm verdunnen, daar zijn ook drankjes voor, maar ook ananassap van een vers gepureerde ananas inclusief het vruchtpulp werkt goed slijmoplossend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik hoest wel degelijk slijm op.
en het kriebelt en doet pijn tijdens het kuchen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan heb je dus een productieve hoest, als je het slijm makkelijk ophoest, geen medicatie nemen, gaat het moeilijk, dan toch maar even naar de apotheek, of drogist, aangezien je pijn hebt, wel echt iets nemen wat voor beide hoesten geschikt is, want een productieve hoest mag niet behandeld worden met een middel dat bedoeld is voor kriebelhoest, dan kan het slijm niet weg, en dan wordt het probleem groter, voorbeelden van wat wel kan:
Castanea
Tussistin
Stodal
Nectadyn
Tijm siroop.
Beterschap, lees wel de bijsluiter.

Andere antwoorden (1)

Hoest kan optreden als gevolg/symptoom van andere aandoeningen (bijvoorbeeld verkoudheid, griep, zuurbranden, bronchitis, astma, COPD, longontsteking, tuberculose, stoflongen en longkanker).

Bij bepaalde vormen van luchtwegaandoeningen, zoals bij kinkhoest, zijn er gevallen bekend van mensen die zo veel en hard moeten hoesten dat de ribben ervan breken, of de borstspieren doorscheuren.

Behalve het gevolg van een aandoening, kan de oorzaak van hoesten liggen in een obstructie of irritatie van de luchtwegen, als gevolg van verslikking in / het binnenkrijgen van een object, voedsel of rook....

Ga niet zelf dokteren, ga naar uw huisarts.